Week 10: van Wanaka naar Tongariro national park - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Hessel en Theo - WaarBenJij.nu Week 10: van Wanaka naar Tongariro national park - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Hessel en Theo - WaarBenJij.nu

Week 10: van Wanaka naar Tongariro national park

Blijf op de hoogte en volg Hessel en Theo

24 September 2012 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Hallo allemaal,

We lopen een beetje achter dus hier alsnog een verslag van week 10. Vanwege onze `korte` tijd hier hebben we een strakke planning en dus weinig tijd over! We genieten enorm van New Zealand, het is hier zo prachtig, echt onbeschrijflijk.

Vanaf Te Anau zijn we vorige week donderdag doorgereden naar Wanaka, een klein dorpje met een heel mooi meer. Omdat het hier zo mooi was, en het weer ook goed was, zijn we hier twee dagen gebleven. Zondag zijn we weer verder gereden aangezien we maandag alweer in Franz Josef moesten zijn vanwege de gletsjer tour. Eenmaal weggereden uit Wanaka kwamen we al snel een bord `road closed` tegen.. het was prachtig weer dus waren erg verbaasd. Aangezien er maar een weg naar Franz Josef gaat hebben we toch maar even navraag gedaan bij de dichtstbijzijnde camping. Daar vertelde ze ons dat er rots stukken naar beneden waren gekomen en daarom de weg dicht was, na 15:00 was het waarschijnlijk opgeruimd. Balen maar het was niet anders en toch maar heel rustig doorgereden en onderweg zo`n 100 keer gestopt om foto`s te maken. Maar na een aantal km kwamen we bij de verzakte rotsen, je kon er echt niet door! Toch maar in de rij aangesloten want we moesten er langs. Uiteindelijk hebben we van 12:00 tot 19:30 gewacht tot ze alles hadden opgeruimd!! Snel doorgereden en om 23:00 behoorlijk gaar aangekomen in Franz Josef en snel gaan slapen! Volgende dag stonden we om 7:30 paraat bij het tour bedrijf voor de gletsjer tour. Na een introductie, wat uitleg en omgekleed te zijn liepen we naar het helikopter station. Eenmaal daar begon het weer aardig te betrekken, regen maar vooral veel mist. En ook onze gids begon een beetje zorgelijk te kijken, na overleg met de helikopter piloot kwam dan ook de teleurstellende melding dat de tour niet door kon gaan. Aangezien we met de helikopter naar de gletsjer gebracht zouden worden en weer opgehaald was het te gevaarlijk om te vliegen. We hebben er voor gekozen om te wachten tot 12:00 maar helaas klaarde het weer niet op en hebben we niet kunnen genieten van deze geweldige tour, Echt jammer!! Toen maar een wandeling gemaakt naar de voet van de gletsjer en `m dus nog wel even kunnen zien.
Vanaf Franz Josef door gereden langs de westkust naar Greymouth en de dag er na langs Punakaiki. Daar een korte wandeling gemaakt langs de `Pannenkoek` rotsen (daar leken ze op) en de blowholes, een opening in een rots waar water uit spuit door de druk van onder. Onderweg zijn we ook nog langs een uitkijkpunt gereden waar `fur seals` zeehonden lagen. Woensdag hebben we van 9:45 tot 13:15 zo`n 15 km gewandeld in het Abel Tasman national park. Heuvel op en af dus we hebben behoorlijk doorgesjouwd! Het was gelukkig super mooi weer dus het uitzicht over het licht blauwe water en de bijna witte stranden was echt super!

Donderdag hebben we de ferry genomen van Picton naar Wellington, Noorder eiland, waar we de laatste twee weken verblijven. We hadden geluk want we waren behoorlijk op tijd waardoor we nog een ferry eerder konden nemen. Na 3,5 uur varen door Marlborough Sound en op open zee kwamen we in Wellington waar we die nacht zijn gebleven. Vrijdag hebben we de Botanische tuinen, het parlements gebouw en het nationale Te Papa museum bezocht. Daarna hadden we het ook wel gezien, met een camper in de stad is toch ook niet echt handig. Vanuit Wellington zijn we doorgereden naar Tongariro national park. Hier hebben we overnacht en de volgende dag een wandeling gemaakt op Mount Ruapehu. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan een skipiste. Het was er super super druk, zo druk dat de mensen echt minstens een uur op de lift moesten wachten, niet echt leuk leek ons. Zondag hebben we even wat grenzen verlegd en een super gave mooie vulkaan wandeling gemaakt; The Tongariro alpine crossing. Een beruchte wandeling van 19 km langs Mount Ngauruhoe ( mount Doom uit de Lord of the Rings) en op Mount Tongariro (en langs het Land of Mordor uit de film). Vanaf daar liepen we weer terug. Normaal gesproken loop je niet terug maar aan de andere kant de berg weer af. Dit mocht nu niet omdat enkele weken geleden een deel van Mount Tongariro actief is geworden. We hebben deze wandeling wel met Gids gemaakt omdat je de omgeving van de vulkaan wel moet kennen. Door de warmte die er vanaf komt ontstaan er gaten in de sneeuw en kan dus best gevaarlijk zijn! De wandeling was prachtig maar zeker ook pittig. We zijn 1960 meter hoog gelopen, klimmend maar ook 390 traptredens gehad. Het laatste stukje behoorlijk stijl tegen een besneeuwde berg en om grip te houden hadden we een `ice ax` een stok met prikker aan de onder kant en aan de boven kant een haak. Stel dat we toch nog naar beneden zouden glijden konden we ons daarmee vast zetten in de sneeuw. Naar beneden moesten we `crampons` , soort schaats met acht scherpe punten, onder onze schoenen binden waardoor we minder snel konden uitglijden. Super gaaf! Het was prachtig weer dus hadden heel helder zicht in de bergen. De foto`s spreken voorzich, hoe mooi het was kunnen we met woorden haast niet beschrijven!!
Heel toevallig kwamen we deze dag Alex tegen , een jongen die ook een maand geleden in de 6 daagse tour tijdens de Outback van Australië zat. Hij liep ook de wandeling met dezelfde gids! Wat is de wereld dan toch klein!

En dat was alweer week 10. Nog een weekje hebben we de camper daarna nog drie dagen Auckland en dan is ons reis avontuur al weer voorbij..

We genieten nog maar even dubbel zo hard deze laatste week want voor we het weten zitten we weer in Nederland!!

Heel veel liefs en tot snel Theo en Hessel

• 24 September 2012 - 17:31

Adrie:

Zo te zien en horen hebben jullie het mooiste bewaard voor het laatst. Wat een geweldige omgeving. Zit Theo op de rotsblok Tolkien te lezen? Heel veel plezier in de laatste weken.

• 24 September 2012 - 20:45

Sandy:

Hey Theo en Hes!

Als ik het zo lees dan lijkt Nieuw Zeeland misschien NOG mooier als Australië!
    Mooie foto's hoor, jullie zijn sportief bezig. Te voet zie je vaak ook hele mooie dingen waar je met de camper niet bij zou kunnen komen.
    Jullie zullen wel enorm gebaald hebben dat de tour op de gletsjer niet door is gegaan, dat zou vast weer een spektakel zijn geweest.
    Hes, als je straks terug komt dan hangt je haar op je kont! echt hard gegroeid jho!

Jullie hebben het zo te zien ook erg fijn samen, zo'n geweldige ervaring pakt niemand je meer af!
    Geniet en bewonder want voor je het vliegen jullie weer richting Amsterdam!

Dikke kus San

• 25 September 2012 - 10:21

Marita.:

Hallo genieters.
    O,wat een mooi verhaal en een prachtige foto,s
    .En ik geloof inderdaad dat het zware wandelingen waren.zo te zien.
    Wat gaan jullie nog veel doen he in een korte tijd jullie laten geen minuutje verloren gaan in dat prachtige land.Geweldig.
    En ja voor je het weet zit je weer in dit kleine landje.
    Nog een hele fijne tijd en tot op het vliegveld.
    Dikke kus mam.xx

• 26 September 2012 - 16:09

Willeke:

Hallo jullie twee
    Wat ben ik toch stik jaloers op jullie. En wat ben ik blij dat jullie dit avontuur zijn aan gegaan. Hoop dat jullie het hier in Nederland dadelijk niet te benauwd daan krijgen!
    liefs Willeke

• 02 Oktober 2012 - 13:47

Irma:

Wauw! Echt gaaf allemaal zeg, wat maken jullie allemaal geweldige dingen mee!Geniet er nog lekker van, want dit weekend zijn jullie alweer thuis.. Wat is de tijd snel gegaan zeg!

Alvast een goede reis.

Liefs, Irma.