Week 7: van Alice Springs naar Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Hessel en Theo - WaarBenJij.nu Week 7: van Alice Springs naar Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Hessel en Theo - WaarBenJij.nu

Week 7: van Alice Springs naar Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Hessel en Theo

24 Augustus 2012 | Australië, Adelaide

G`day mate!

Alweer een week verder, afgelopen zaterdag waren we precies op de helft van onze reis. Vrijdag zijn we vanaf Cairns naar Alice Springs gevlogen. Een vlucht van twee uur waar we van het tropische noord oosten naar het droge binnenland vlogen. Prima vlucht en die avond geslapen in Heavitree outbacklodge. Een goed hotel buiten Alice Springs. We kregen al echt een outback gevoel, mensen zagen er behoorlijk ouderwets uit en de omgeving was vooral bergachtig en onbewoond. Het hotel lag aan de kant van een berg waar Rockwallabies leefde. Heel schattig gezicht, ze waren behoorlijk tam omdat hotelgasten ze voerden! Sprongen zo op je schoot opzoek naar eten. Die avond gezellig fish en chips gegeten in de plaatselijke Taverne ook de enigste overigens. Super druk was het want die bejaardenbond met zo`n 80 leden was ook gearriveerd.
De volgende dag werden we opgehaald door Steve, onze reisleider voor de komende zes dagen. Een busje met een Engelse jongen, Duits meisje,Duitse jongen, een Frans meisje, een meisje uit Taiwan en twee Japanse meisjes was voor de komende dagen ons reisgezelschap.
De eerste dag was het behoorlijk stil in de bus en zijn we naar Kings Creek station gereden. Die avond hebben de Kings Canyon beklommen, een tocht van zo`n twee uur. Behoorlijk steil maar het ging ons goed af. Zelfs hartattackhill overleefd. Het uitzicht met zonsondergang was echt super mooi. The Kings Creek station was de plek waar we overnacht hebben in een swag, een soort canvas slaapzak waar je met je eigen slaapzak inligt. Die nacht was het rond de 4 graden, behoorlijk koud dus! Maar met het kampvuurtje, twee broeken, twee t shirts en een vest en een jas ging het nog wel aardig. Theo had het wel wat kouder, die paste niet in de slaapzak.
De volgende dag waren we vroeg wakker door de kou en doordat het al licht werd. Na het ontbijt naar Kata Tjuta gereden en de Olga`s bezocht. Een wandeling van 9 km gemaakt. Al dit gebergte wat we hebben bezocht zijn heilige plaatsen van de Aboriginals . Het was een mooie wandeling met flinke klimmen maar wederom prachtig zicht. Onze gids Steve vertelde niet veel uitzichzelf maar als je hem wat vroeg had hij mooie verhalen en wist erg veel.
Op de terugweg de zonsondergang van de Uluru bekeken. De Uluru is ongeveer wel de bekendste heilige plek. Die avond weer geslapen in een swag, in een warmere slaapzak. Moet toegeven dat het wel went, deze avond hadden we goed geslapen. Omdat wij het enigste koppel waren sliepen we in een duo swag! Romantisch hè (met al die lagen kleren en de slaapzak tot over je oren). Maandag was de dag van de Uluru en tevens de laatste dag in deze omgeving. Prachtige wandeling van 10km gemaakt om de rots. De omgeving was prachtig maar het verhaal achter de historie van de aboriginals maakte het ook wel behoorlijk triest. Aboriginals worden nog steeds ontzettend gediscrimineerd en niet geaccepteerd hoe ze zijn in Australië. In Cairns hebben we met eigen ogen kunnen zien dat aboriginals behoorlijke sociale problemen hebben. Ze hangen overal rond, dronken, en zorgen voor veel overlast. Tijdens de tour is ons wel duidelijk geworden dat hier zeker wel een oorzaak achter zit. Twee honderd jaar geleden zijn de engelse australiërs hier gekomen. Uiteraard is hierdoor het land behoorlijk verwesterd en het land geworden wat het nu is. De aboriginals moesten hierin mee, kinderen werden uit de dorpen gehaald en naar scholen gebracht. De aboriginals leefde echter zo primitief en leefde echt met de natuur. En nog steeds is hun geloof in de natuur erg sterk (vandaar dat de rotsen die wij bezocht hebben heilig zijn). De regering krijgt moeilijk vat op de aboriginals, er is weinig begrip voor elkaars leven. Kinderen op de `regerings` scholen hier krijgen geen geschiedenis over de aboriginals, de geschiedenis van australië begint hier pas 200 jaar geleden. Behoorlijk belachelijk eigenlijk dus dat deze heilige plekken nu als toeristische trekpleisters worden gemaakt. De aboriginals die hier leefden hangen nu in de steden als Alice Springs en Cairns of leven ver buiten de bewoonde wereld waar je al toerist niet wilt komen.
De japanse meisjes uit onze groep beklommen ook de Uluru. Het is toegestaan maar zeer respectloos tegenover de aboriginals. Zelfde als zij onze kerken beklimmen..
Maandag ochtend super vroeg op om richting Coober Pedy te rijden, zo`n 700km. Om 4 uur zaten we met onze slaperige koppen in de bus. Gelukkig konden we in de bus slapen! Rond 5:30 werden we wakker omdat Steve hard remde. Een flinke kangaroo sprong voor de auto en voordat we het wisten volgde er een flinke knal.
We reden zo`n 100km/h dus ontwijken was onmogelijk. Arm beest, tijdens de volgende stop zagen we ook de auto flink in elkaar zat. Rond de middag kwamen we aan in Coober Pedy, een opaal stad waar een hoop mensen wonen die opzoek zijn naar het geluk;opaal vinden. Er wordt flink wat verdiend aan dit opaal. De huizen worden hier onder de grond gebouwd, in de zomer is het hier erg warm zo kunnen ze de huizen koel houden. ` s middags een rondleiding gehad door een opaal museum en later een bezoek gebracht aan een kangaroo opvang. De eigenaresse was behoorlijk overdreven en behandelde de kangaroos als kinderen. Al die kangaroos waren gevonden na auto ongelukken, wij moesten wel een beetje lachen. Ze moest eens weten wat wij vanmorgen hadden. Die nacht heerlijk geslapen in een bed.. wel in een ondergrondse kamer.
De laatste twe dagen vooral veel in de bus gezeten. Met uitzicht op dor,droog en vooral veel zand. Onderweg mega grote vrachtwagens tegen gekomen die hier roadtrains heten. Langs de weg lag af en toe een dode koe deze vrachtwagens kunnen hier namelijk niet voor stoppen, zo groot. Laatste nacht geslapen op een camping in een huisje in de omgeving van Flinders Range. Laatste dag de Devils peak beklommen, behoorlijk flinke klim van 6 km. Boven op de top kwamen we uit op een soort van plateau. Als je over het randje keek , keek je zo`n 800 m naar beneden. En nee, er zat geen hekje. Gisteren avond om 18:00 aangekomen in Adelaide en gegeten met de tour groep. Het was een gezellige groep, leuk om ook kennis te maken met andere culturen. Maar eigenlijk lijkt het allemaal op elkaar!
Vandaag rustig aangedaan en het stof van de outback uit onze kleren gewassen. Vanmiddag Adelaide ingelopen, we hebben een kamer midden in het centrum dus dat is super fijn. Het is hier behoorlijk herfstachtig, maar de stad lijkt erg leuk en genoeg te doen. We blijven hier 8 nachten en hebben deze week nog twee tours. Zondag een wijn tour in Barossa valley en woensdag en donderdag naar Kangaroo island. Volgende week de tour via de Great Ocean road naar Melbourne. Daar blijven we een paar dagen en op 6 september (ja Hessels verjaardag) het vliegtuig naar New Zealand!

Het gaat ons hier goed, hopelijk in Nederland ook! We zijn veel online dus blijven goed op de hoogte van alles door mail en whatsapp!

Voor degene die gaan, fijne Kekerdomse kermis! En drink er een op ons!!

Heel veel liefs Theo en Hessel

• 24 Augustus 2012 - 12:33

Fonda:

Wat een schitterende foto's zeg!

• 24 Augustus 2012 - 14:03

Richard Gabrie Nanda En Marit:

Hoi Hessel en Theo

Prachtig mooie foto´s joh!
    Ik moest wel lachen toen ik las dat Theo niet in de slaapzak paste. Ik zie het al helemaal voor me. Met zijn kop en buik buiten de slaapzak en jij ligt er helemaal in. Had je ook maar niet zo lang moeten worden Theo.
    Jullie hebben het vast heel erg leuk daar en jullie zien ook zoveel. Het lijkt mij ook ontzettend mooi.
    Die foto´s van die natuur daar dat vind je hier echt niet.
    Ik denk dat de meeste mensen daar ook niet over nadenken dat het eigenlijk respectloos is om die berg te beklimmen. Hier in Nederland krijgen ze wel les over de aboriginals. Nanda heeft het daar vorig jaar nog over gehad en een proefwerk van gehad. Als jullie iets meer willen weten kun je altijd haar nog bellen.
    Hier ook alles zijn gangetje.
    We hadden gezien dat jullie afgelopen zaterdag precies op de helft zaten. Nu is het voor de meiden aftellen.

Doei doei nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier.

Tot hoors liefs Richard Gabrie Nanda en Marit.

• 24 Augustus 2012 - 14:10

Mieke Haukes:

Hoi Hessel en Theo, toevallig kwam ik op fb 'n link naar jullie waarbenje.nu tegen....en dan natuurlijk even neuzen. Wat een geweldige verhalen en prachtige foto's. Geniet nog samen van dit mooie avontuur. Wij drinken er in ieder geval op de Kekerdomse kermis ook 1 op jullie! Groetjes, Mieke

• 24 Augustus 2012 - 15:04

Bert:

Prachtige foto's. En die auto kan wel tegen een stootje zag ik.Toyota toch?
    Groet, Bert

• 24 Augustus 2012 - 18:50

Armanda Oogink:

Eindelijk eens tijd om jullie verhalen te lezen! Maar wat een mooie reis zijn jullie aan het maken (+superfoto's!). Geniet maar fijn van dit mooie avontuur, want ik lees dat jullie alweer op de helft zitten. Gaat snel he?! Veel plezier nog.
    Groetjes Armanda

• 24 Augustus 2012 - 20:50

Paul, Selma & Elin:

Zooo, dat was een héle indrukwekkende trip zo te lezen!
    Weer een compleet andere kant van Australië.. Zo kom je ook nog veel meer over de aboriginals te weten en de geschiedenis erachter. Erg leuk verslag om te lezen weer met super mooie foto's!
    Heel veel plezier op Kangaroo Island, probeer niet teveel kangaroo's aan te rijden daar ;-)
    En geniet van de Barossa valley, hips!

Groetjes van ons

• 25 Augustus 2012 - 19:41

Irma:

Wauw! Weer een heel mooi verhaal!
    Jullie maken echt van alles mee zeg!!

Wij missen jullie ook hoor, we hadden het er gister nig over op t feestje van Tim en Bianca! We zullen er eentje op jullie drinken!

Liefs xx

• 26 Augustus 2012 - 22:23

Sandy:

Lieve Hes en theo,

fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte houden met deze mooie verhalen.
    We hebben straks heel wat bij te kletsen zeg!
    Gister de verjaardag van Tim en Bianca gevierd, het was erg gezellig en hebben zoals Irma al zei het natuurlijk nog over jullie gehad. We vinden het allemaal zo stoer dat jullie dit avontuur zijn aangegaan!

Succes met de volgende tours en ben heel benieuwd naar de aankomende foto's uit Nieuw Zeeland!

Groetjes Sandy

• 03 September 2012 - 19:39

Willeke:

Hoi Theo en Hessel

De kermis was weer geweldig en we hebben jullie wel gemist. Afgelopen weekend het afscheid van Tjoeki gehad. Ook een mooie dag met lekkere muziek. Ook hier zijn jullie gemist.
    Maar julllie hebben het geweldig. Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Voelt een beetje als meekijken over jullie schouders.
    Wat zal het raar zijn we terug in Nederland te zijn. Maar eerst naar Nieuw Zeeland. En Hessel als ik je niet meer spreek: Een hele fijne verjaardag. Wij heffen het glas hier op jou!
    Veel liefs en geniet ervan.

Willeke

• 06 September 2012 - 07:44

Marie-jose:

Hoi Theo en Hessel, Zo dat ziet er geweldig uit, fijn dat jullie het zo fijn hebben daar! Hessel van harte gefeliciteerd met je verjaardag! De kermis was weer leuk heb er 1 en meer op jullie gedronken! Een hele fijne dag en de groetjes en xxx van Marco, M-J, Kim en Iris!